U-R-S-U-S-
MODELE CIAGNIKÓW

Najstarsze modele

Pierwszy prototyp ciągnika rolniczego mającego zastąpić przestarzałego C-45, opracowano w 1957 roku. Był to Ursus C-325.

Model będący licencją czechosłowackiej firmy Zetor na ciągnik Zetor 4011 i jego kolejne modernizacje:

Ciągniki ciężkie

W I połowie lat 60. dzięki porozumieniu rządów Polski i Czechosłowacji powstał w Brnie Polsko-Czechosłowacki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ciągników (PCOBRC). Zostało oddelegowanych tam kilkunastu inżynierów polskich pod kierunkiem inż. Czesława Sławskiego i ich zadaniem było wspólne opracowanie ciężkiego ciągnika rolniczego klasy 1.4 t, który otrzymał roboczą nazwę NUR 1.4[1]. Stał się on protoplastą całej rodziny ciągników ciężkich. Produkcja seryjna Ursusa C-385, który w Czechosłowacji był produkowany jako Zetor 8011, ruszyła w lipcu 1969 roku. Inwazja wojsk układu warszawskiego na Czechosłowację wstrzymała dalsze prace rozwojowe ciągników ciężkich w PCOBC w Brnie aż do lat 80..

Modernizacja A (1980):

Modernizacja B (M85):

Modernizacja M87 pojawiła się na taśmach montażowych w 1990 roku. W jej skład wchodzi 10 typów o mocach od 58,8 kW do 113,8 kW. Najważniejsze zmiany to wprowadzenie zsynchronizowanej skrzyni biegów, hydraulicznego sterowania sprzęgłem głównym z samoczynną regulacją luzu na pedale, możliwość wyposażenia na żądanie w przedni WOM i trójpunktowy układ zawieszenia, całkowicie nowa komfortowa kabina z zupełnie nowym ergonomicznym wyposażeniem: nowa deska rozdzielcza, sterowanie podnośnikiem i hydrauliką, wychylną kierownicą, podwieszonymi pedałami.

Najnowsze modele spełniające normy ekologiczne:

Ciągniki licencyjne

W latach 1968–1972 były prowadzone w biurze konstrukcyjnym prace nad nową, polską rodziną ciągników rolniczych o mocy 22-60 kW (prototypy z serii U). Prototypy, po badaniach w Polsce, jak i za granicą, uzyskały bardzo wysokie oceny. Niestety do seryjnej produkcji nigdy nie weszły, ponieważ dla „Ursusa” wybrano licencyjną drogę rozwoju. Swoje ciągniki zaoferowały 4 firmy: Deutz, Fiat, International Harvester (IHC) i Massey Ferguson. Wybrano firmę Massey-Ferguson, której ciągniki były przedmiotem licencji zakupionej w 1974 roku przez Polskę, była zaliczana do największych producentów ciągników na świecie. Do produkcji w ZPC Ursus wybrano 12 modeli z 2 serii: pomostowej 200 i kabinowej 500. Montaż szkoleniowy ciągnika MF 235/2812, z części dostarczanych przez licencjodawcę, rozpoczęto dopiero po 5 latach od podpisania kontraktu. Opóźnienia inwestycyjne wstrzymały uruchomienie produkcji pozostałych modeli ciągników, których sumaryczna liczba produkowanych w ZPC Ursus miała wynosić 100 000 ciągników rocznie:

Ciągniki postlicencyjne.

Ursusy postlicencyjne przed jedną z hal ZM Ursus

Po wygaśnięciu licencji, dokonano drobnych modernizacji, zmieniono system oznaczania modeli:

Ciągniki produkowane w latach 1992–1997 dla Massey Fergusona

  • MF 231
  • MF 261

Ciągniki ogrodnicze:

Perkins „Green Engine”:

Modele spełniające normy ekologiczne Euro II:

Najnowsze modele spełniające normy ekologiczne Euro IIIa:

Prototypy z serii U

Ursus 710 prototyp znajdujący się na Wydziale Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Były to ciągniki rolnicze o układzie konstrukcyjnym głównych zespołów umożliwiającym zbudowanie zunifikowanej rodziny ciągników, zwłaszcza lekkich i średnich, tj. z silnikami dwu-, trzy- i czterocylindrowymi. Niewprowadzone do produkcji ze względu na zakup licencji:

Inne prototypy

Zapowiedzi

Wersje eksportowe

Ciągniki Ursus były eksportowane do wielu krajów. Niektóre z ciągników Ursus były także produkowane przez inne firmy, np. na licencjach.

Wersje eksportowe:

Wersje produkowane za granicą:

  • Ursus Zetor – produkowany w Czechosłowacji przez Zetora w ramach współpracy
  • Ursus (wcześniej SirGroh Ursus) – produkowany w Pakistanie przez FarmAll Technology (d. SirGroh Ursus) na licencji
  • Ursus – produkowany w Brazylii przez Ursus Máquinas Agrícolas LTDA., również wozy strażackie
  • Escort 335 – produkowany w Indiach przez Escorts Agri Machinery Group na licencji Ursusa C-330M
  • Indo Farm – produkowane w Indiach przez Indo Farm Equipment Limited na licencji
  • Swed-Trac – produkowane w Szwecji z silnikami Scanii
  • Ursus – produkowany od 2012 do 2014 w państwie Bośnia i Hercegowina na rynek bałkański. Zaprzestano produkcji z powodu niskich wyników.
  • Ursus – montowany w Etiopii od 2013 roku w liczbie 3000 sztuk.

Ciągniki montowane w Lublinie

20 grudnia 2011 roku firma POL-MOT Warfama SA (od 2012 URSUS S.A.) rozpoczęła montaż ciągników w zakładzie byłej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie[2], a następnie sprzedawanych pod marką Ursus.

Seria U Lublin

Seria eksportowa z Lublina

Ciągniki produkowane przez innych producentów sprzedawane pod marką Ursus

Seria H produkowana przez Hattat Tarım z Turcji uprzednio sprzedawane pod marką POL-MOT, następnie Ursus[3]

Ciągniki produkowane przez Shandong Foton Heavy Industries Co. z Chin.

Prototypy lubelskiego Ursus S.A.

  • Ursus 14034 – ciągnik prototypowy występujący uprzednio pod nazwą POL-MOT 14014Z
  • Ursus 11034 – wyposażony w silnik Perkins 854E1 i układ napędowy Carraro
  • Ursus 10014T – wyposażony w silnik Deutz TCD 3.6 L4 i układ napędowy TYM (Tong Yang Moolsan)