W 1893r. trzej inżynierowie:
Ludwik Rossman, Kazimierz Matecki, Emil Schönfeld, wraz z czterema
przedsiębiorcami: Stanisławem Rostkowskim, Aleksandrem Radzikowskim, Karolem
Strassburgerem i Ludwikiem Fijałkowskim z oszczędności posagowych swoich
siedmiu córek założyli w Warszawie przy ul. Siennej 15 przedsiębiorstwo o
nazwie Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur.
Przedsiębiorstwo, którego pierwszym dyrektorem został Ludwik Rossman,
produkowało armaturę dla przemysłu cukrowniczego, spożywczego i gorzelniczego,
hydranty przeciwpożarowe oraz armaturę centralnego ogrzewania i wodociągową,
bijąc na swoich wyrobach znak „P7P”, który należało czytać jako „Posag
7 Panien”. Armatura ta była nieprzerwanie produkowana w fabryce aż do 1939
roku.
W 1902r. akcjonariusze podjęli decyzję o rozbudowie zakładu i
rozszerzeniu produkowanego asortymentu o silniki spalinowe, a zafascynowanie
powieścią „Quo Vadis” (która w latach 1895-96 była drukowana w odcinkach
przez Warszawską Gazetę Polską) sprawiło, że postanowili nadać firmie nową
nazwę, która miała się kojarzyć z mocą, siłą i niezawodnością nowych produktów
na wzór sienkiewiczowskiego Ursusa. Wówczas dotychczasowy znak towarowy
zastąpiono nowym, gdzie w stylizowanym kole zębatym trzema literami
zaszyfrowano słowo URSUS, a firma przyjęła nazwę Towarzystwo Udziałowe
Specyalnej Fabryki Armatur i Motorów URSUS.
W 1910r. fabrykę przeniesiono
na peryferyjną wówczas Wolę, do nowej lokalizacji przy ul. Skierniewickiej
27/29, gdzie obok dotychczasowej armatury produkowano szeroki asortyment
silników spalinowych. Pierwszym z nich był dwusuwowy, jednocylindrowy silnik z
zapłonem gruszkowym o mocy 5 KM wzorowany na szwedzkim Bolinderze.
W roku 1913 fabryka, będąc w pełnym rozkwicie, stała się głównym
producentem silników spalinowych w Królestwie Polskim i jedynym ich dostawcą do
Cesarstwa Rosji. Do wybuchu I wojny światowej w 1914r. wyprodukowano ogółem
6000 silników różnych typów o mocach od 5 do 450 KM, a w oferowanym
asortymencie poważne miejsce miały przewoźne silniki dla rolnictwa – tzw.
lokomobile. Produkowano w tym czasie szeroki wachlarz silników na paliwa
ciężkie i spirytus, średnioprężne silniki dwu- i czterosuwowe o mocy do 60 KM,
silniki na gaz ssany o mocy do 70 KM oparte na licencji Fielding und Platt,
wysokoprężne silniki Diesla początkowo o mocach do 80 KM, poszerzając następnie
asortyment o silniki o mocach do 450 KM przeznaczonych głownie dla elektrowni.
W 1915r. armia rosyjska,
wycofując się z Polski, zniszczyła zakład na Skierniewickiej i wywiozła część
maszyn w głąb Rosji. Mimo zniszczeń fabryka szybko odrodziła się i po wojnie
nadal produkowała silniki spalinowe o coraz większych mocach, a w latach
1916-1918 pod kierownictwem polskiego konstruktora prof. Karola Taylora
podjęto próbę skonstruowania pierwszego polskiego ciągnika. Zadanie zakończono
wykonaniem jednego prototypu.
W 1920r.
przedsiębiorstwo przekształcone zostało w Fabrykę Silników i Traktorów
„Ursus” Sp. Akc. i chociaż nazwa wskazywała na produkcję traktorów, to
pierwsza maszyna, której można było takie miano nadać, zjechała z taśmy
montażowej dopiero 2 lata później i już w firmie o zmienionej nazwie.
Pierwotne projekty rozwojowe przedsiębiorstwa zakładały produkcję silników
spalinowych o mocy 600 KM i traktorów rolniczych lecz trudności produkcyjno-finansowe
i sytuacja polityczna spowodowały, że program produkcyjny rozszerzono o
zamówienia dla wojska. Obok remontów samochodów, które prowadzone były w
Centralnych Warsztatach Samochodowych – CWS w Warszawie przy ul. Terespolskiej
34/36, fabryka przy ul. Skierniewickiej 27/29 podjęła produkcję maszyn do
wytłaczania łusek do naboi, podstaw do karabinów maszynowych oraz montaż
pocisków.
Rok 1923 przyniósł
zasadnicze zmiany w rozwoju firmy, która przyjęła nazwę Zakłady Mechaniczne
„Ursus” Spółka Akcyjna. Fabryka przy ul. Skierniewickiej obok
dotychczasowej produkcji armatur rozpoczęła seryjną produkcję pierwszych
polskich ciągników rolniczych nazywanych ciągówkami. Ciągówka „Ursus” była
maszyną o konstrukcji wzorowanej na amerykańskim ciągniku „Titan” (firmy
International Harvester Company) z poziomym dwucylindrowym silnikiem naftowym o
mocy 25 KM., gdzie napęd z silnika przekazywany był na tylną oś za pomocą
przekładni łańcuchowej i była w stanie pociągnąć 3-skibowy pług. Ogółem do
1927r. wyprodukowano 100 szt. ciągówek „Ursus”.
W latach 1923-1927
w podwarszawskiej wsi Czechowice (obecnie warszawska dzielnica Ursus)
wybudowano od podstaw Fabrykę Samochodów i Fabrykę Metalurgiczną. Naczelną
dyrekcję czechowickiego obiektu powierzono inż. Wiesławowi Januszewskiemu,
zarządzanie Fabryką Samochodów inż. Tadeuszowi Hennelowi, a Fabryką
Metalurgiczną inż. Kazimierzowi Gierdziejewskiemu. W tym okresie zakłady
przestawiły się głównie na produkcję ciężarówek i autobusów montowanych na
podwoziu o ładowności 1,5 tony, którego licencję zakupiono od włoskiej firmy
SPA. W 1928r. wyprodukowano 300 szt., a w 1929r. 350 szt. samochodów.
W 1930r.
ZM „Ursus” Spółka Akcyjna została przejęta przez Bank Gospodarstwa Krajowego i
na mocy umowy dzierżawnej (która miała obowiązywać do 1941r.) została włączona
jako główny zakład, do struktur Państwowych Zakładów Inżynierii – PZInż,
których produkcję w tym czasie ukierunkowano na potrzeby wojska.
O ważności zakładów „Ursus” dla
gospodarki kraju może świadczyć wizyta prezydenta Ignacego Mościckiego ze
szczegółowym przeglądem wszystkich wydziałów fabryki, która produkowała wówczas
m.in. czołgi, ciągniki opancerzone kołowe i gąsienicowe, samochody pancerne,
samochody „Ursus” i „Saurer” w wersji ciężarówek, wozów strażackich i
pocztowych, a ponadto bardzo popularne motocykle „Sokół” oraz silniki lotnicze,
stacjonarne i dla rolnictwa.
Znakomitymi konstruktorami z Biura Studiów PZInż. dla produkcji tego okresu
byli inżynierowie: Edward Habich (konstrukcje pojazdów specjalnych), Kazimierz
Studziński (konstrukcje podwoziowe), Zdzisław Rytel (konstrukcje silnikowe),
Tadeusz Rudawski (konstrukcje motocyklowe), Stanisław Pańczakiewicz
(konstrukcje nadwoziowe), Stanisław Lubowiecki (układy elektryczne), Witold
Jakusz i Jerzy Werner (konstrukcje ciągnikowe) oraz Tadeusz Tański, który
współpracował w zakresie konstrukcji samochodów.
W skład PZInż wchodziło sześć
odrębnych zakładów z Dyrekcją Naczelną i Biurem Studiów, zlokalizowanymi w
Warszawie przy ul. Terespolskiej 32/36:
Fabryka Samochodów Ciężarowych „Ursus” w Czechowicach produkowała czołgi
rozpoznawcze TK i TKS, czołgi lekkie 7TP, lekkie ciągniki artyleryjskie C2P,
ciężkie ciągniki typu C7P, silniki i podwozia na licencji szwajcarskiej firmy
„Saurer” do samochodów ciężarowych i autobusów.
Fabryka Samochodów Osobowych i Ciężarowych przy ul. Terespolskiej
produkowała samochody na licencji firmy „Fiat” (osobowe, ciężarowe lekkie i
średnie), motocykle własnej konstrukcji („Sokół 1000” i „Sokół 600”) oraz
samochody ciężarowe własnej konstrukcji typ 713 o ładowności 4t.
Fabryka Silników i Armatur przy ul. Skierniewickiej produkowała silniki
lotnicze („Jupiter” i „Junior”), wysokoprężne silniki morskie (na licencji
firmy „Nohab”) oraz prefabrykaty do produkcji w pozostałych fabrykach PZInż.
Odlewnia Żeliwa i Metali Nieżelaznych w Czechowicach produkowała odlewy
silników i zespoły podwozi do produkcji własnej PZInż oraz odlewy ze stopów
metali lekkich dla potrzeb przemysłu lotniczego.
Stocznia Rzeczna Modlin produkowała trałowce („Czajka” i „Rybitwa”),
motorówki patrolowe („Mazur”, „Kaszub” „Ślązak”), pontony, sprzęt saperski,
nadwozia do samochodów ciężarowych oraz przyczepy do pojazdów wojskowych.
Stacja Obsługi przy ul. Podskarbińskiej prowadziła naprawy głównie
silników.
W latach 1939–1945 w
czechowickich fabrykach Niemcy zorganizowali zakłady produkcyjno-remontowe
czołgów i pomp lotniczych. W lipcu 1944r. okupanci wywieźli z fabryki całe
wyposażenie wraz z częścią załogi do Oławy, Kaczanowa, Streitu i Wrocławia, a w
grudniu zaminowali cały jej teren i obsadzili wojskowymi posterunkami utrzymywanymi
aż do 17.01.1945r. Wówczas zaczęto zabezpieczać resztki ocalałego zakładu, do
którego ściągnęła część dawnej załogi. Dzięki ofiarności grup rewindykacyjnych
kierowanych przez inż. Krasińskiego do września 1946r. udało się odzyskać
ok.80% przedwojennego wyposażenia fabryki.
W 1946r. władze państwowe
podjęły decyzję o rozpoczęciu w czechowickich fabrykach produkcji ciągników
rolniczych. Wówczas zespół konstruktorów Politechniki Warszawskiej pod
kierunkiem prof. Edwarda Habicha opracował (w oparciu o konstrukcję
niemieckiego Lanz Buldoga) dokumentację ciągnika Ursus C-45. Ursus C-45
miał jednocylindrowy dwusuwowy silnik o pojemności 10,3 dm3 i mocy 45 KM z
zapłonem samoczynnym od gruszy żarowej. Pierwszy ciągnik zjechał z taśmy
montażowej w 1947 roku wprost na defiladę 1-Majową jako „dar robotnika i
inżyniera na 1-go Maja dla brata chłopa”, jak głosił napis na transparencie.
W latach późniejszych dokonano
modernizacji ciągnika, wprowadzając podnośnik hydrauliczny, benzynowy rozruch,
kabinę dla kierowcy i dostosowano go do poruszania się po drogach publicznych
przez wprowadzenie ogumionych kół jezdnych i lamp bocznych. Ciągnik w takiej
postaci – jako C-451 był produkowany w Ursusie do 1959 roku, a następnie
produkcję przeniesiono do Zakładów Mechanicznych w Gorzowie Wielkopolskim i
kontynuowano ją jeszcze przez kilka lat.
W 1948r. powstało
przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Zakłady Mechaniczne „Ursus”, którego
konstruktorzy w kolejnych latach prowadzili prace rozwojowe nad całkowicie
polskim ciągnikiem.
W 1955r.
władze państwowe podjęły decyzję o rozpoczęciu prac konstrukcyjnych nad nowym
polskim ciągnikiem. Prace rozwojowe prowadzono równolegle w dwóch zespołach: w
Biurze Konstrukcyjnym ZM „Ursus”, którego owocem pracy stał się we wrześniu 1957r.
prototyp ciągnika Ursus C-325 i w specjalnie powołanym Biurze
konstrukcyjnym Ciągników i Silników Wysokoprężnych przy ul. Czerniakowskiej w
Warszawie, które zbudowało prototyp ciągnika Rola 25. Ostatecznie rywalizację
wygrali konstruktorzy z Ursusa, którzy pracując nad konstrukcją ciągnika Ursus
C-325, równolegle prowadzili prace nad jednoosiowym ciągnikiem Ursus C-308.
W 1958r. rozpoczęto seryjną
produkcję jednoosiowego ciągnika rolno-ogrodniczego Ursus C-308, w
którym zastosowano jednocylindrowy dwusuwowy silnik S261C produkcji WSM w
Bielsku Białej.
W 1960r. do seryjnej
produkcji wszedł legendarny ciągnik Ursus C-325, którego prototyp
zbudowano już w 1957r. C-325 to uniwersalny czterokołowy ciągnik
rolniczo-drogowy o klasycznej samonośnej konstrukcji z napędem na tylne koła,
wyposażony w silnik wysokoprężny S-312 z bezpośrednim wtryskiem do komory
spalania, chłodzony wodą, o mocy znamionowej 25 KM. Twórcami konstrukcji tego
ciągnika byli między innymi inżynierowie: W. Bolimowski, Z. Ćwirko, J.
Garwoliński, M. Majewski, H. Warszawski, J. Mazur, oraz zespół konstruktorów w
składzie: Eugeniusz Ajeznberg, Czesław Sławski, Jerzy Górski, Zdzisław Mendza,
Grzegorz Szufladowicz, Henryk Szczygieł, którzy w 1959r. zdobyli Nagrodę
Specjalną i tytuł Mistrzów Techniki za 1959 rok w konkursie organizowanym przez
Redakcję Życia Warszawy pod patronatem Politechniki Warszawskiej.
Badania eksploatacyjne i porównawcze
prowadzone przez Instytut Mechanizacji Rolnictwa wykazały, że ciągnik Ursus
C-325 był konkurencją dla ciągników czechosłowackich, niemieckich i
angielskich. Ciągnik ten stał się protoplastą całej rodziny ciągników lekkich.
Produkcja ciągnika Ursus C-325 wraz z jego zmodernizowanymi wersjami: C-328 od
1963r. C-330 od 1967r. – popularnie nazywane „trzydziestkami” i C-335 w wersji
eksportowej trwała nieprzerwanie 34 lata tj. do 1993r.
W 1961r. pomiędzy Polską i
Czechosłowacją podpisano umowę rządową, w wyniku której powstał Polsko
Czechosłowacki Ośrodek Badawczo Rozwojowy Ciągników (PCOBRC), a w 1965r., ZM
„Ursus” przyjęły produkcję średniego ciągnika Zetor 4011 o mocy 42 KM pod
oznaczeniem Ursus C-4011. Za opracowanie kompleksowej technologii
seryjnej produkcji ciągnika C-4011 zespół technologów pod kierunkiem A.
Tyszkiewicza otrzymał Nagrodę Specjalną w Konkursie Mistrza Techniki w 1965r.
Ciągniki te po wielokrotnych modernizacjach, jako Ursus C-355 od 1971r., a
następnie od 1976r. jako Ursus C-360 (popularnie nazywane „sześćdziesiątkami”)
– produkowano do końca 1994r.
W 1966r. w ZM „Ursus”, w
miejsce dotychczasowego Działu Głównego Konstruktora, powołano do życia Zakład
Doświadczalny Ciągników Rolniczych, którego dyrektorem został Bogumił Bajdecki.
W latach 1968–1972 pod
kierownictwem inżynierów: Jerzego Wyglądały (Gł. Konstruktor) i Henryka
Szczygła (Gł. Inżynier) prowadzono intensywne prace rozwojowe nad nową polską
rodziną ciągników o mocach 30, 45, 60 i 70 KM (oznaczoną jako „rodzina U”).
Opracowano wówczas konstrukcję ciągników: U-300, U-500, U-600, U-700, które
posiadały bezpieczną kabinę, paliwo-oszczędną zunifikowaną konstrukcję
silników, charakteryzowały się wysokim stopniem ergonomiczności lecz
ostatecznie do seryjnej produkcji nie weszły. Historia tych ciągników
szczegółowo została opisana w książce „Niezwykły Ursus” autorstwa Jerzego
Domżalskiego.
W 1969r. w wyniku współpracy
konstruktorów polskich i czechosłowackich ruszyła produkcja ciągnika Ursus
C-385 o mocy 76 KM z napędem na tylną oś, który był pierwszym z rodziny
ciągników ciężkich. W kolejnych latach w wyniku modernizacji powstawały w tej
rodzinie nowe modele: Ursus C-385A od 1975r. o mocy 76 KM z napędem na obie
osie, Ursus 1201 o mocy 112 KM z napędem na oś tylną i Ursus 1204 o mocy 112 KM
z napędem na obie osie oraz Ursus 1604 od 1978r. o mocy 150 KM z napędem na
obie osie.
W 1971r.
w wyniku decyzji rządowych wstrzymano produkcję i dalszy rozwój konstrukcji
polskich ciągników „rodziny U”, a dla Ursusa wybrano drogę rozwoju opartą na
licencji firmy „Massey Ferguson”. Budowa licencyjnej fabryki w Ursusie i
uruchomienie nowej produkcji finansowane były z kredytu udzielonego przez
międzynarodowe instytucje finansowe – „Klub Paryski” i „Klub Londyński”. Kredyt
miał być spłacany sukcesywnie produkcją ciągników MF. Inwestycja została
jednak przewymiarowana, w wyniku czego w następnych latach Ursus nie mogąc
wywiązać się z umowy, zaczął popadać w długi.
W 1972r. powstało Zrzeszenie Przemysłu Ciągnikowego „Ursus”, w
skład którego weszły: Zakłady Mechaniczne „Ursus” jako zakład wiodący, Zakłady
Mechaniczne w Gorzowie Wielkopolskim, Zakłady Sprzętu Mechanicznego w Ostrowie
Wielkopolskim, Kujawskie Zakłady Maszyn Rolniczych we Włocławku, Zakłady
Metalowe „Nimet” w Nisku, Zakłady Sprzętu Mechanicznego w Chełmnie, Zakłady
Mechaniczne w Sulęcinie, Zakłady Metalurgiczne w Lublinie, Zakład Doświadczalny
Ciągników Rolniczych, Biuro Projektowo–Technologiczne. Zmodyfikowano też znak
towarowy wprowadzony w 1966 roku i objęto ochroną zgłaszając go do Urzędu
Patentowego 27 września 1972r.
W 1974r. (12 września) w Londynie podpisana została polsko-brytyjska
umowa o współpracy w zakresie produkcji nowoczesnych ciągników rolniczych, w
myśl której ZPC „Ursus” podjęło się produkcji ciągników na licencji firmy
Massey-Ferguson. Dla potrzeb realizacji tego projektu powołano nową firmę
Massey-Ferguson-Perkins (MFP) – producenta silników.
Lata 1974-1984
były okresem rozbudowy, modernizacji, przystosowywania całego zrzeszenia do
wymogów licencyjnych oraz dostosowywania konstrukcji ciągników MF do wymagań i
potrzeb polskiego rolnictwa. Zarówno w Ursusie, jak i w zakładach filialnych
wybudowano wówczas zupełnie nowe fabryki z nowoczesnym parkiem maszynowym o
zdolności produkcyjnej 75 tys. ciągników rocznie.
W 85-tym
roku istnienia firmy. 20 kwietnia 1978r. zgłoszono do ochrony kolejny
znak towarowy Ursusa.
W listopadzie 1978r. w ramach
szkolenia, z części dostarczonych przez licencjodawcę, rozpoczęto montaż
ciągnika MF-235 o mocy 38 KM. Wkrótce uruchomiono produkcję krajowych części i
po wprowadzeniu istotnych zmian konstrukcyjnych w zakresie bezpieczeństwa,
funkcjonalności i ergonomii w 1984r. z taśm montażowych zjechała pierwsza seria
ciągników licencyjnych przystosowanych do potrzeb polskiego rynku. Był to model
MF-255 o mocy 47 KM. W następnych latach sukcesywnie wprowadzano do produkcji
kolejne modele ciągników MF o mocach 38–66KM, by w 1993r. rozpocząć produkcję
modelu o mocy 72 KM.
Równolegle z rozwojem produkcji
licencyjnej MF rozwijała się również produkcja ciągników ciężkich. W 1980r.
wznowiono prace w PCOBRC, czego wynikiem była rodzina ciągników ciężkich nowej
generacji. Prace prowadzono przez kilka lat etapami, w wyniku czego powstawały
nowe modele ciągników Ursus: 1002, 1004 i 1604 jako wynik modernizacji „A”, a
następnie w 1984r. uruchomiono seryjny montaż modeli Ursus 912, 914, 1012,
1014, 1222, 1224 i 1614 po modernizacji „B”.
W 1991r. rozpoczęto produkcję
ciągników ciężkich model M87U Ursus: 932, 934, 1032, 1034, 1132, 1134, 1234,
1434 i 1634. Ciągniki te wzbudzały i nadal wzbudzają zaufanie rolników, a 912,
914,1234 i 1634 uznawane były za najlepiej sprzedające się ciągniki ciężkie
marki „Ursus”. Pierwsze modele z lat siedemdziesiątych posiadały maski i dachy
wykonane wyłącznie z blachy stalowej. W latach następnych wprowadzono nową
stylistykę masek i dachów z tworzywa sztucznego.
W 1983r. firma URSUS
osiągnęła zdolności produkcyjne na poziomie 50 tys. ciągników rocznie. Polskie
ciągniki wielokrotnie były nagradzane na polskich i zagranicznych wystawach.
Zdominowały one nie tylko rodzime rolnictwo, ale również sięgnęły po
zagraniczne rynki zbytu w ponad 50 krajach świata.
Lata 1960-1990 były okresem
intensywnego rozwoju polskiej myśli technicznej, co znalazło odzwierciedlenie
również w rozwoju konstrukcji ciągników rolniczych, nad którymi pracowały
zespoły świetnych specjalistów – konstruktorów i technologów (o których
wspomniano przy pracach nad konstrukcją polskiego ciągnika Ursus C-325. Marka
„URSUS” stała się rozpoznawalna w całym świecie, a ciągniki z niedźwiedziem w
herbie (logo firmy URSUS od 1978r. – stylizowany niedźwiedź wpisany w koło
zębate z napisem –U-R-S-U-S–) zrobiły światową karierę, o której – przed laty
nawet w najśmielszych snach – nie marzyli założyciele wraz ze swymi siedmioma
pięknymi córkami.
W 1991r. nastąpił podział
Zrzeszenia, z którego powstały Zakłady Przemysłu Ciągnikowego „Ursus”. W
latach 1988 – 2003 przeprowadzono głęboką restrukturyzację ZPC „Ursus” S.A., w
wyniku której w 9 polskich miastach (w Warszawie, Żyrardowie, Gorzowie
Wielkopolskim, Chełmnie, Nisku, Sulęcinie, Włocławku, Lublinie, Poznaniu)
powstało wiele nowych podmiotów gospodarczych – produkcyjnych i usługowych,
które podlegały kolejnym prywatyzacjom i restrukturyzacjom. Część z nich upadła
nie mogąc odnaleźć swojego miejsca na rynku, a w 2001r. z głównej części
holdingu powstały nowe podmioty gospodarcze: Fabryka Ciągników „Ursus” Sp. z
o.o. i Lubuskie Zakłady Mechaniczne Sp. z o.o w Gorzowie Wielkopolskim, które w
2003r. wspólnie z Przedsiębiorstwem Handlu Zagranicznego „Bumar” utworzyły nowe
przedsiębiorstwo o nazwie „Ursus” Sp. z o.o.
W latach 1998-2003
unowocześniono ciągniki „Ursus” poprawiając ich ergonomiczność, opracowano nową
stylistykę, wdrożeno do produkcji całkowicie nowe maski – uchylne, błotniki i
dachy kabin z tworzywa sztucznego.
W 2006r. taśmę produkcyjną
opuścił 1,5 milionowy ciągnik. W I kwartale tego roku wykonano serię próbną
całkowicie nowej kabiny typ SPS 06 o nowoczesnym wyglądzie, która została
zgłoszona do Urzędu Patentowego jako wzór przemysłowy. Wdrożeniu do produkcji
tej kabiny towarzyszyło wprowadzenie w ciągnikach istotnych zmian w układach:
hamulcowym, sprzęgła, zmiany biegów, sterowania dawkowaniem paliwa i hydrauliką
oraz zastosowano silniki o poziomie emisji spalin EURO II. 2 czerwca otwarto
Muzeum Historii Ursusa.
W 2009r. uruchomiono seryjną
produkcję ciągników 3702, 3722, 3724 wyposażonych w silniki Perkins EURO IIIA.
Dokumentację techniczną do nich opracowano w 2008 roku. Model 3702 sadowniczy
posiadał silnik 3-cylindrowy o mocy 36,9 kW (50 KM), ciągniki 3722 i 3724 także
były wyposażone w podobny silnik. Wszystkie te modele zaopatrzona w
zmodernizowaną kabinę o poziomie hałasu 79 dBA.
W lutym 2010r. wprowadzono
nowy logotyp. Zmieniona wersja znaku firmowego po raz pierwszy pojawiła się na
targach Agrotech 12-14 marca 2010 w Kielcach. Oznaczono nim stoisko firmy i
nową serię ciągników. Firma w ten sposób zaznaczyła swój powrót na rynek.
W 2010
roku Ursus wprowadził nową gamę ciągników rolniczych o mocach 50-160 KM,
dostosowanych do potrzeb i oczekiwań klientów. Weszły w nią zmodernizowane
modele 3702, 3704, 5524, 1674, pod nowymi nazwami: 3702 Piko, 3724 Piko, 5524
Mido, 1674 Forte oraz całkiem nowy model 6824 Mido. Zaprezentowano je na
targach Agrotech 12-14 marca 2010 w Kielcach.
Przełomowym
rokiem w historii firmy był rok 2011, kiedy to spółka Ursus połączyła siły z
innym rodzimym producentem maszyn dla rolnictwa spółką POL-MOT Warfama SA. Od
tego momentu nastąpił dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. Władze spółki
zadecydowały o przeniesieniu produkcji ciągników do Lublina oraz rozszerzeniu
zakresu asortymentowego produkowanych wyrobów. Zgodnie z tymi założeniami w
grudniu 2011 w lubelskim oddziale spółki przy współudziale prezydenta Lublina
odbyło się uroczyste uruchomienie produkcji ciągnika nowej generacji Ursus
11024.
W
międzyczasie do produkcji wprowadzono prasy zwijające oraz owijarki i zbieracze
bel, które stanowią kompletną linię technologiczną do zbioru i przechowywania
zielonek, siana i słomy. Tym samym oferta Ursusa została poszerzona również o
maszyny rolnicze. W ofercie produktowej, Ursus stawia przede wszystkim na
jakość wykonania oraz nowoczesny design. Pod tym względem wytworzone produkty
nie ustępują, światowym liderom. Ideą spółki jest produkcja różnych typów maszyn
i urządzeń, cechujących się europejską jakością wykonania i polską ceną.
Ursus SA to
jedyna spółka z segmentu maszyn i urządzeń dla rolnictwa, która w grudniu 2007
r. zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Początek
roku 2012 to dalszy dynamiczny rozwój produkcji Ursusa oraz rozszerzenie
asortymentu produkcji o moce od 50 do 140 KM. W maju 2012 w trakcie inauguracji
Polsko-Tureckiego Forum Gospodarczego odbywającego się w gmachu Ministerstwa
Gospodarki, w obecności wicepremiera, ministra gospodarki Waldemara Pawlaka
oraz ministra gospodarki Turcji Zafera Çağlayana spółka POL-MOT Warfama SA
podpisała umowę z turecką spółką Hattat Holding dotyczącą współpracy w zakresie
rozwoju i sprzedaży transmisji oraz tylnych osi do ciągników. Dzięki
kooperacji z turecką firmą, spółka Ursus nie tylko może szybko zmodernizować
transmisje oparte na dotychczasowej dokumentacji, ale także otworzyła sobie
drogę na sprzedaż ciągników zagranicą i uzyskania stałych wpływów z tytułu
opłat licencyjnych.
Ursus SA to
wyłącznie polski kapitał. Spółka posiada zakłady produkcyjne w Lublinie, Dobrym
Mieście i Opalenicy. Produkty URSUS S.A., odpowiadają oczekiwaniom i potrzebom
wszystkich pokoleń rolników, łącząc znakomitą tradycję, nowoczesność i wysoką
jakość.
URSUS Spółka
Akcyjna, ul.
Frezerów 7, 20-209 Lublin
Kreacja
Wtendesen.pl